Silla geomeetriast sõltub nii sõidumugavus kui ka sõiduohutus. Korrektselt reguleeritud sildadega on auto paremini juhitav ja silladetailide ning rehvide kulumine on viidud miinimumini.
Meie töökojas on kasutusel tipptasemel John Beam 3D sillastend, millega pakume sildade reguleerimist nii sõiduautodele, kaubikutele ja väiksematele bussidele.
Miks on sillastend vajalik?
Sõiduvahendi rataste õige reguleerimine on üks tähtsamaid momente sõiduohutuse tagamisel ja auto pikaajalisel kasutamisel.
Millest aru saada, et on vaja sildade reguleerimist:
- Rehvide kulumiskiirus ja kulumisühtlus. Reguleerimata sillaga kuluvad rehvide sise- või välisküljed kiiremini. Samuti võib reguleerimata sillaga rehvide ääred “treppi” kuluda, mille tulemusena hakkavad rehvid undama või teatud kiirusel autot väristama.
- Kütusekulu suurenemine. Vale kokkujooksu korral on autol lisatakistus veermikus, mistõttu võib kütusekulu nähtavalt suureneda.
- Auto teel püsimine. Auto hakkab “teed otsima” rööpas teedel või sirgel siledal teel tahab auto vasakule või paremale ära vajuda.
- Auto “käitumine” kurvi sisenemisel, kurvis, kurvist väljumisel – auto muutub väga kergelt alajuhitavaks.
- Silladetailide jm veermikuosade kulumine.
- Rooliratta asend. Näiteks otse sõites on rool “viltu käes”.
- Autojuhi mugavus.
3D sillastendi eelised
Võib küsida, et mille poolest on 3D sillastend parem kui tavaline sillastend.
Peamine erinevus seisneb tehnilistes uuendustes. Spetsiaalsed kaamerad loovad rataste liikumise kolmemõõtmelise projektsiooni ja see fikseeritakse arvuti abil. Tulemuste järgi toimub rikete tuvastamine veermikus ning puuduste korrigeerimine. Kõige lõpuks toimub järelkontroll, kus veendutakse, et silla geomeetria andmed vastavad autotootja parameetritele.
Protsess võtab veidi aega, kuid on oluliselt kiirem kui klassikaline sillastend. Samas reguleerimine on väga täpne, kuna kõik mõõtmised ja muudatused tehakse arvutis töödeldud andmete põhjal. Lisaks võimaldab 3D sillastend saada võrdlemisi täpse tulemuse ka siis, kui autol on all veel ebaühtlaselt kulunud või liiga väikese mustriga rehvid.
Kui tihti tuleb sillastendi teha?
Kõige lihtsam vastus on see, et sillastendi peab tegema vähemalt korra aastas. Auto kasutajad ei pane tihti tähele aja jooksul toimunud muutusi ning juba lubatud parameetritest väljas sillageomeetriaga võib auto stabiilsus tunduda veel normaalne. Samal ajal ei pruugi märgata ka teisi muutusi – rehvid hakkavad ebaühtlaselt kuluma, auto juhitavus on natuke halvenenud jne.
Rusikareegel on see, et sillastendi tuleb teha siis, kui:
- Vahetatakse veermiku detaile – šarniire, õõtshoobasid või pukse vahetades muutub sillageomeetria ning mõistlik on teha ka sillastend.
- Vahetatakse rooliotsad – siis on lausa kohustuslik sillastendi tegemine, kuna silma järgi silla kokkujooksu seadistamine ei ole võimalik.
- Rehvid on ebaühtlaselt kulunud – rehvi sise- või välisküljed on maha kulunud.
- Viimasest sillastendist on väga palju aega möödas (läbisõit on vahepeal olnud rohkem kui 30 000 km või möödunud mitu aastat).